Zespół I

Zespół I:  Maria Komendacka i Patrycja Tetłak


Kilka słów o naszej debacie:

Data: 22 marca - Światowy Dzień Wody

Miejsce: Gimnazjum w Opatowie

Tytuł  debaty:  Jak  przeprowadzać  akcje  dotyczące  oszczędzania  wody  w   szkole?  

Motto debaty:  Woda  to  życie. 

   


Wiersze i opowiadania o wodzie

"Chora rzeka" – Joanna Papuzińska

Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło…
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar. ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka,
tylko czeka, czeka, czeka…


"Woda"

Płynie w rzece woda bystra ,
płynie sobie, płynie czysta .
Skąd wypływa ? Dokąd zmierza ?

Jak długo już czas na Ziemi odmierza ?
Wypłynęła ze źródełka ,
płynie , hen do morza .
Po drodze omija miasteczka ,
wioski , osady i Pomorza .
Użyźnia glebę , daje pokarm roślinom ,
poi zwierzęta , gasi ludzkie pragnienie ,
w gorące dni daje ochłodę ,
a my zanieczyszczamy ten skarb – wodę .
Okazując niewdzięczność za ten dar,
sami ryzykujemy skrycie ,
jeśli zaprzepaścimy ten skarb,
możemy stracić życie .

"Rozmowy z kroplą wody"

-Jestem kropla, bardzo potrzebna, kropla wody.
-Komu ?
-Ludziom.
-Do czego?
-Do picia, mycia i gotowania, zmywania naczyń
i do sprzątania.
-Skąd przychodzisz kropelko?
-Z rzeki.
-Oj, to nie jesteś czysta,
bo do rzeki wpadają ścieki.
-W goście brudna nie przychodzę.
Piorą mnie do czysta w drodze.
-Jaką odbywasz drogę?
-Przez różne sitka, filtry i rury,
płynę coraz bardziej czysta
o dziwo do góry.
-Twoja czystość warta pochwały…
-Moja? To wielu ludzi trud niebywały,
by do picia, do prania, do mycia
dla was i ludzi wszystkich
nie zabrakło nigdy w kranach
wody czystej.




,,Ekologiczny poranek"


Pewnego czerwcowego dnia Kasia z radością wstała do szkoły. Szybko poszła do łazienki. Wychodząc zostawiła niedokręcony kran. Ubrała się i zaczęła przygotowywać śniadanie.

- Kurcze – powiedziała.- Nalałam do czajnika za dużo wody. Teraz długo będzie się gotowała i nie zdążę do szkoły. Kasia bez namysłu wylała nadmiar wody do zlewu. Dziewczynka dokończyła śniadanie i poszła umyć zęby. Myła je przy odkręconym kranie.

- Muszę się jeszcze uczesać - pomyślała i nie zakręcając wody wzięła do ręki szczotkę. Nagle rozległo się pukanie do drzwi.

- Kaśka idziesz? - zapytała koleżanka wchodząc do jej domu.

- Już, tylko wezmę plecak.

- A czemu masz wodę odkręconą?

- Co! Jak to odkręconą? - Kasia pędem wbiegła do łazienki.

- O kurcze, faktycznie! -dziewczynka szybko zakręciła kran

- Jezus! Kaśka ty czasem na serio nie kontaktujesz - koleżanka zaczęła się śmiać. - Nie wiesz, że marnując wodę niszczysz środowisko?
- Yyy nie, przecież dziś rano tylko nie dokręciłam kranu, wylałam trochę wody z czajnika, bo miałam za dużo i teraz nie zakręciłam kranu.
- To właśnie zmarnowałaś tyle wody, że spokojnie starczyło by na podlanie twoich kwiatków.
- Ej Ania, ale ja nie mam kwiatków!
- I co z tego! Tu chodzi o zasady! Marnując wodę, szkodzisz przyrodzie, a ty również jesteś częścią przyrody - powiedziała Ania. Patrząc obiektywnie szkodzisz sama sobie.
- Aaa, to teraz już kumam - powiedziała Kasia.
- No w końcu. Chodź, bo się spóźnimy na autobus.
    Katarzyna Zielińska




Ulotki ekologiczne



"Kaczka - sprzątaczka"


Nad rzeczką, opodal krzaczka,

mieszkała kaczka – sprzątaczka.     
Z pomocą małej zmioteczki
sprzątała ciągle brzeg rzeczki.
Raz, dla przykładu – proszę ja pana -
wymiotła tuzin korków od szampana!
Gdzieś koło środy lub piątku       
zbierała puszki w ramach porządków.
A w poniedziałek kupiła sznurek
i pakowała makulaturę.                                          
Nie ustawała w swoich staraniach,
zbierając złom od dnia zarania.
Zysk także czasem miała niewielki,
gdy sprzedawała puste butelki.
Działało jej przy tym na nerwy,
że sprząta i sprząta bez przerwy:
kubeczki, tacki, woreczki, plastiki,
po smakowitych soczkach kartoniki,
torebki, miski, kolorowe karteczki,
niedojedzone kiełbaski, bułeczki.
A na dokładkę – proszę ja pana -
wciąż się ślizgała na skórkach po bananach.          
Gryzła się biedna kaczka okropnie:
„A niech tych ludzi gęś kopnie!”
Mimo jej ciągłych, usilnych zabiegów
wciąż brudno było na rzeczki brzegu.    
Nie wiedziała kaczka o tem,
jak sobie radzić ze śmieci kłopotem.
Może z nadejściem jesieni                                       
zjawią się tłumy tych, co z nosem przy ziemi
sprzątać będą odpadki do czarnych worów.
Lecz trudno zrozumieć: dlaczego nikomu
nie zaświtała dotąd myśl zbożna -
czy czasem inaczej nie można?
Co by tu zrobić, drogie dzieciaczki, by ulżyć doli kaczki – sprzątaczki?


Źródło: www.eko-sanok.pl


CZYSTE ŚRODOWISKO - NAJLEPSZE UZDROWISKO


Recykling naszą przyszłością!!!!!


Recykling, recyklizacja (ang. recycling) – jedna z metod ochrony środowiska naturalnego. Jej celem jest ograniczenie zużycia surowców naturalnych oraz zmniejszenie ilości odpadów.

Społeczeństwo powinno być informowane, o tym jakie skutki może przynieść brak recyklingu. Każdy mieszkaniec Polski wytwarza w ciągu roku 300 kg śmieci, co w skali kraju daje rocznie ok. 12 mln ton odpadów. Problemem jest niski poziom selektywnej zbiórki odpadów (w statystycznej gminie wynosi on od 2 do 5%). Przykładowo w Szwecji czy Niemczech jest to ponad 90%. Unia Europejska już w 1975 roku ustaliła kierunki działań w zakresie gospodarki odpadami w krajach członkowskich.
W Polsce obowiązującą jest Ustawa o odpadach ze stycznia 2001 roku (Dz.U. 2007 nr 39 poz. 251, która - w przeciwieństwie do wcześniejszych przepisów - jest zgodna z prawem unijnym. Zobowiązania wobec norm unijnych wymagają od nas naprawy systemu gospodarki odpadami. Do 2015 roku odzysk odpadów w Polsce musi wynieść 60%, zaś poziom recyklingu minimum 55%.

Cel recyklingu

Przetwarzając surowce wtórne ograniczamy wykorzystanie surowców pierwotnych, co przyczynia się do ochrony naturalnych zasobów. Odzyskiwanie i przetwarzanie redukuje także ilość odpadów, tym samym ilość miejsca na składowiskach. Wreszcie, wykorzystywanie surowców, które są nośnikami energii, jest elementem oszczędnego gospodarowania energią. Podstawową zasadą recyklingu jest maksymalizacja ponownego wykorzystania tych samych materiałów, przy najmniejszym nakładzie surowcowym i energetycznym potrzebnym do ich przetworzenia.

Co nadaje się do recyklingu?

Śmieci wytworzone w domach powinny być zbierane w gospodarstwach domowych i przekazywane do oznakowanych pojemników, z zachowaniem podziału na rodzaj materiałów. W gminach najczęściej prowadzi się segregację kontenerową. Odpady komunalne nadające się do przetworzenia można podzielić na 4 podstawowe grupy: papier, plastik, szkło, metale.

Ciekawostki

• Materiały, które nadają się do ponownego wykorzystania, bywają opatrzone kodem recyklingu.

• System selektywnej zbiórki surowców wtórnych obejmuje 4 kontenery – na papier, szkło białe, szkło kolorowe, plastik i puszki aluminiowe – o następującej kolorystyce:

niebieski – z przeznaczeniem na papier,

biały – z przeznaczeniem na szkło bezbarwne,

zielony – z przeznaczeniem na szkło kolorowe, żółty – z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne i puszki aluminiowe.

Ty też możesz troszczyć się o wodę, chronić środowisko.


Oto kilka propozycji dla Ciebie i Twoich rodziców jak oszczędzać wodę i dbać o jej czystość:
  • Nie pozwól, aby woda była odkręcona, kiedy myjesz się, myjesz zęby lub golisz się.
  • Bierz szybki prysznic. Zainstaluj końcówkę natrysku umożliwiającą oszczędzanie wody.
  • Używaj małej ilości wody do kąpieli. Napełniaj wannę w 1/3, a przedtem zatkaj odpływ korkiem. Początkowy napływ zimnej wody może być ogrzany przez dodanie później gorącej.
  • Napraw kapiące krany wymieniając uszczelki. Jeżeli kran kapie z częstotliwością 1 kropli na sekundę można oczekiwać utraty 11 935 litrów wody rocznie.
  • Uszczelnij cieknący zbiornik w toalecie. Unikaj zbędnego spłukiwania toalety. Zainstaluj zbiornik z możliwością regulowania ilości zużywanej wody.
  • Kiedy zmywasz naczynia ręcznie, napełnij jedną komorę zlewu lub miskę wodą z płynem. Spłukuj szybko pod niewielkim strumieniem bieżącej wody.
  • Sprawdź, czy instalacje wodociągowe nie mają przecieków. Odczytaj swój wodomierz przed i po dwugodzinnym nie korzystaniu z wody. Jeżeli nie wykazuje dokładnie tego samego, masz nieszczelną instalację i trzeba ją naprawić.
  • Aby, dobrze spłukać odpady ze zlewozmywaka potrzeba dużo wody. Jeśli masz taką możliwość załóż kompostownik na odpadki jedzenia, gdyż nawet kosz na śmieci nie jest do tego odpowiednim miejscem.
  • Nie wylewaj niepotrzebnie wody, kiedy można jej użyć, np.: do podlewania kwiatów, ogrodu czy sprzątania.
  • Zgłaszaj lokalnym władzom i firmom wodociągowym wszystkie zauważone miejsca, w których występują straty wody (uszkodzone rury, otwarte hydranty, zbędne zraszacze).
  • Zachęć przyjaciół i sąsiadów, aby przyłączyli się do codziennej akcji ochrony zasobów wodnych.
  • Wspieraj działalność organizacji pozarządowych, które promują ochronę i oszczędność wody.
  • Rób, choć jedną rzecz dziennie, która zaowocuje oszczędnościami wody. Nie martw się, jeżeli będą one minimalne. Liczy się każda kropla.



POLSKI PLAKAT PROMUJĄCY OCHRONĘ ZASOBÓW WODY NA ZIEMI!

Wymowę plakatu podkreśla również pojawiające się na nim hasło: „Behave yourself. Be an animal” („Zachowuj się. Bądź zwierzęciem”).



Zajrzyj  na  stronę  Fundacji ekologicznej „Arka”, PAH, a tam m.in.:

Opaska wodna

Fundacja ARKA w ramach organizacji Światowego Dnia Wody postanowiła przyłączyć się do Kampanii Wodnej Polskiej Akcji Humanitarnej.
Na całym świecie ponad miliard ludzi nie ma dostępu do wody pitnej. Każdego roku z powodu braku dostępu do czystej wody i urządzeń sanitarnych umiera prawie 2 miliony dzieci.
Polska Akcja Humanitarna poprzez Kampanię Wodną stara się zachęcić polskie społeczeństwo do włączenia się w akcje pomocy dla osób cierpiących z powodu pragnienia i chorób spowodowanych fatalną jakością spożywanej wody.
Pozyskane podczas akcji fundusze przeznaczane są na realizację programów wodnych w regionach Azji i Afryki. Akcja „ZBIERAM WODĘ”, czyli jak nauczyciele i uczniowie mogą pomóc.


Koszt jednej opaski to 5zł – ta kwota wystarcza, by zaspokoić pragnienie 
jednego człowieka przez cały miesiąc!
_____________________________________________________________________________________________

MATERIAŁ POMOCNICZY

Schemat przedstawiający etapy dostarczania wody




NA  EKO  FALI  POPŁYNIESZ  DALEJ




Wyniki ankiet przeprowadzonych w dniu 14 marca 2013r.: 


Ankieta  dla  uczniów:  Woda  i  jej  ochrona

1.      Czy  interesujesz  się  ochroną  środowiska?      
       Tak.          56%       
        Nie.          44%
2.      Czy   starasz   się  codziennie  dbać  o  ochronę  środowiska?
       Tak i staram się stosować proste sposoby ochrony środowiska.           38%
       Jak mi ktoś przypomni, to wtedy sobie przypominam.                          13%
       Rzadko.                                                                                                  25%
       Nie.                                                                                                         19%
       Nie wiem, jak to robić?                                                                            5%
3.      Kąpiesz  się  w  wannie  czy  używasz  prysznica?   
       Kąpiel  w  wannie.           63%             
       Prysznic.                          37%
4.      Używasz  ciepłej  czy  zimnej  wody?                     
       Ciepła  woda.                  88%                         
        Zimna  woda.                 12%
5.      Czy  starasz  się  ograniczać  używania  wody?     
       Tak.                           81%     
       Nie.                           19%
6.      Czy  pamiętasz  o  zakręcaniu  wody, kiedy  nie  jest  potrzebna?      
       Tak.                            94%    
       Nie.                               6%
7.      Jak  oceniasz  czystość  wody  płynącej  z  kranu  w  Twoim  domu?
       Bardzo zła.
       Zła.
       Niedobra.
       Średnia.                      25%
       Dobra.                                    64%
       Bardzo dobra.                        11%
8.      Twoim  zdaniem,  jakie  są  główne  źródła  zanieczyszczenia  wody  w  Twojej  miejscowości?
       Stosowanie nawozów sztucznych i innych środków chemicznych.
       Mycie samochodów.
       Brak oczyszczalni ścieków.
       Emisja zanieczyszczeń do atmosfery.
       Wyrzucanie śmieci.
9.       Czy  znasz  działania  władz  gminy  na  rzecz  poprawy  stanu  wody?
       Tak.      8%
       Nie.     92%
10.  Jak  oceniasz  działania  władz  gminy  w  zakresie  ochrony  wody?
                          1 (8%)     2 (17%)      3 (75%)       4         5        6
11.  Twoim  zdaniem,  czy  w  naszej  szkole,  mówi  się  o  ochronie  wody?   
       Dużo.             28%    
       Mało.              72% 
12.  Kto,  Twoim  zdaniem,  jest  odpowiedzialny  za  ochronę  wody  w  Twojej  miejscowości? 
       Mieszkańcy.                  4%
       Rada gminy.              84%
       Władze państwa.       12%



Ankieta  dla  rodziców:  Woda  i  jej  ochrona

1.      Czy  interesujesz  się  ochroną  środowiska?      
       Tak.          68%            
        Nie.          32%
2.      Czy   starasz   się  codziennie  dbać  o  ochronę  środowiska?
       Tak i staram się stosować proste sposoby ochrony środowiska.            48%
       Jak mi ktoś przypomni, to wtedy sobie przypominam.                          15%
       Rzadko.                                                                                                  23%
       Nie.                                                                                                         10%
       Nie wiem, jak to robić?                                                                            4%
3.      Kąpiesz  się  w  wannie  czy  używasz  prysznica?   
       Kąpiel  w  wannie.           67%             
       Prysznic.                          33%
4.      Używasz  ciepłej  czy  zimnej  wody?                     
       Ciepła  woda.                  86%         
        Zimna  woda.                 14%
5.      Czy  starasz  się  ograniczać  używania  wody?     
       Tak.                           83%     
       Nie.                           17%
6.      Czy  pamiętasz  o  zakręcaniu  wody, kiedy  nie  jest  potrzebna?      
       Tak.                            96%   
       Nie.                               4%
7.      Jak  oceniasz  czystość  wody  płynącej  z  kranu  w  Twoim  domu?
       Bardzo zła.
       Zła.
       Niedobra.
       Średnia.                      31%
       Dobra.                                    50%
       Bardzo dobra.                        19 %
8.      Twoim  zdaniem,  jakie  są  główne  źródła  zanieczyszczenia  wody  w  Twojej  miejscowości?
       Stosowanie nawozów sztucznych i innych środków chemicznych.                          6%
       Mycie samochodów.                                                                                    13%
       Brak oczyszczalni ścieków.                                                                          56%
       Emisja zanieczyszczeń do atmosfery.                                                          13%
       Wyrzucanie śmieci.                                                                                      12%
9.       Czy  znasz  działania  władz  gminy  na  rzecz  poprawy  stanu  wody?
       Tak.    84%                                       
       Nie.     16%
10.  Jak  oceniasz  działania  władz  gminy  w  zakresie  ochrony  wody?
                          1   (18%)   2   (19%)    3  (63%)      4         5        6
11.  Twoim  zdaniem,  czy  o  ochronie  wody  mówi  się?   
       Dużo.             37%    
       Mało.              63% 
12.  Kto,  Twoim  zdaniem,  jest  odpowiedzialny  za  ochronę  wody  w  Twojej  miejscowości?
       Mieszkańcy.                
       Rada gminy.              100%
       Władze państwa.      

 
Zajrzyj na stronę naszej gminy:  www.opatow.gmina.pl


Budowa kanalizacji sanitarnej

   

   Trwa budowa największej inwestycji w gminie - kanalizacji sanitarnej wraz
    z oczyszczalnią ścieków.

Inwestycja będzie kosztowała 12 441 450,00 zł brutto. Środki na wykonanie zadania pochodzą w 85% (dotacja) z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, pozostałe 15% stanowi wkład własny gminy. W ramach tych środków zostanie wybudowana oczyszczalnia ścieków wraz z kanalizacją w Opatowie.

Budowę kanalizacji sanitarnej wraz z nowoczesną oczyszczalnią ścieków wykona Wykonawca - konsorcjum firm: Wachelka Inergis S.A., ul. Kisielewskiego 18/28B, 42-215 Częstochowa (Lider Konsorcjum), Przedsiębiorstwo Wielobranżowe AMIBUD, ul. Daleka 5, 41-908 Bytom (Partner Konsorcjum), reprezentowanym przez Dyrektora Generalnego Marka Wachelkę.

Zakres robót obejmuje:


  • budowę oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej o przepustowości 250 m3 /d,
  • budowę sieci kanalizacji sanitarnej: kanały sanitarne grawitacyjne Ø200 – 5 794m, Ø250 - 894m, kanał sanitarny tłoczny Ø 110 – 22,5m,
  • budowę przepompowni ścieków – 2 szt.,
  • budowę przyłączy kanalizacyjnych – 219 szt.


Zadanie zostanie zrealizowane w terminie do 30.09.2013 r.





POLAKU  MŁODY  NIE  MARNUJ  WODY!


Wnioski z debaty


1.Ankiety wykazały brak znajomości akcji podejmowanych przez Urząd Gminy.
2.Władze gminy zwracają uwagę na ochronę wody i budowę domowych oczyszczalni ścieków.
3.Mieszkańcy naszej gminy rzadko reagują w sytuacji, gdy są świadkami zanieczyszczania wody.
4. Mimo nagłaśniania akcji służących ochronie wody, tylko 56% mieszkańców interesuje się tym problemem, a pozostali są tej sprawie obojętni.
5. Mieszkańcy boją się zmian i trudno jest im zmienić ich postępowanie wywodzące się sprzed lat, co powoduje, że skutki akcji są powolne i mało widoczne.
6.Do tej pory w naszej szkole organizowano małą ilość akcji dotyczących wody.
7. Uczniowie naszego gimnazjum powolnie wykorzystują posiadaną wiedzę na temat sposobów oszczędzania wody. Wynika to z ich niedbalstwa.
9. Dotychczasowe akcje przeprowadzane w  naszej szkole były mało skuteczne, ponieważ stanowiły pojedynczy zryw, więc ich skutki były nietrwałe.
10.Mimo różnych działań  na rzecz ochrony wody postępuje zmiana różnorodności biologicznej naszych rzek.
11. Złe nawyki ludności nadal przeważają nad świadomością ekologiczną i powodują  pogłębiające się zanieczyszczenie wód.

Propozycje zmian

1.Zwiększanie akcji mających na celu poprawę świadomości mieszkańców w kwestii ochrony wody i jej oszczędzania.
2. Badanie przez SU opinii uczniów w kwestii ochrony wody.
3. Zachęcanie poprzez happeningi  mieszkańców gminy do czytania strony internetowej gminy, plakatów, ulotek .
4. Częste rozmowy przedstawicieli SU z uczniami marnującymi wodę.
5.  Przyłączenie się naszego gimnazjum do akcji  organizowanych przez organizacje pozarządowe, które wspierają budowę studni życia w krajach trzeciego świata.
6. Zmiany w sposobie przeprowadzania akcji w odniesieniu do czasu, przestrzeni i odbiorców akcji. 
7. Cykliczne badania czystości wód i wykazanie ich wpływu na organizmy żywe.

Plany na najbliższą przyszłość i działania

1.Zorganizowanie konkursu fotograficznego pt.: „ Polaku młody nie marnuj wody”.
2.Przygotowanie i rozdanie ulotek , dotyczących prostych sposobów oszczędzania wody.
3.Warsztaty dla klas 6. szkół podstawowych podczas dnia otwartego w naszej szkole.
4.Zajęcia w terenie związane z wodą.
5.Zorganizowanie wycieczki do najbliższej oczyszczalni ścieków.

Zdjęcia z debaty:


Przygotowania przed debatą.

Prowadzące: Maria Komendacka i Patrycja Tetłak


Nasi sekretarze: Patrycja Heluszka i Katarzyna Wręczycka.
 
Publiczność.
 
Zaproszeni gości.
 

Dyskutanci mieli do rozwiązania krzyżówkę ekologiczną, a następnie wyjaśnienie powstałych haseł: wodociąg, ekorozwój, uzdatnianie wody, oczyszczalnie ścieków.
  
Drugie zadanie aktywizujące: rozsypanka wyrazowa.
 
Doświadczenia chemiczne: właściwości wody oraz rozpuszczalność substancji w wodzie.

Doświadczenia fizyczne: wpływ wody na organizmy żywe i oczyszczanie wody za pomocą surowców mineralnych


Zgromadzona publiczność brała czynny udział w debacie.

Ekspert do spraw ochrony środowiska w naszej gminie w trakcie swojej wypowiedzi.


Koniec części jasnej.

Część ciemna


Prezentacja multimedialna.