Zespół 2: Paulina i Monika
Tytuł debaty:
Wady i zalety
akcji z zakresu
ekologii
STYCZEŃ | LUTY | MARZEC | KWIECIEŃ |
9 Dzień Ligi Ochrony Przyrody 11 Dzień Wegetarian 28 stycznia – 2 lutego Światowy Tydzień Mokradeł |
2 Światowy Dzień Obszarów Wodno-Błotnych 11 Dzień Dokarmiania Zwierzyny Leśnej |
14 Międzynarodowy Dzień Sprzeciwu Wobec Tam 21 Pierwszy Dzień Wiosny 21 Światowy Dzień Leśnika 21 Dzień Wierzby 22 Dzień Ochrony Morza Bałtyckiego 22 Światowy Dzień Wody 23 Światowy Dzień Meteorologii |
1 Międzynarodowy Dzień Ptaków 1-7 Tydzień Czystości Wód 5 Dzień Leśnika i Drzewiarza 7 Światowy Dzień Zdrowia 18 Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków 22 Dzień Ziemi 24 Dzień Zwierząt Laboratoryjnych 25 Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem |
MAJ | CZERWIEC | LIPIEC | SIERPIEŃ |
5 Światowy Dzień Ochrony Środowiska Naturalnego, Leśnika i Drzewiarza 12 Światowy Dzień Ptaków Wędrownych 15 Święto Polskiej Niezapominajki 22 Dzień Praw Zwierząt (org. Klub Gaja) 22 Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej 24 Europejski Dzień Parków Narodowych
NA OCHRONIE ŚRODOWISKA TWOJE ZDROWIE ZYSKA
|
1-7 Dni Lasu i Zadrzewień 2 Dzień Leśnika, Międzynarodowy Dzień Ochrony Środowiska Naturalnego 5 Światowy Dzień Ochrony Środowiska 6 Dzień bez Samochodu 14-16 Akcja „Sprzątanie Świata” 18 Dzień Europejskiego Protestu Przeciw GMO 21 Pierwszy Dzień Lata 27 Światowy Dzień Rybołówstwa
MYŚLĘ, WIĘC SEGREGUJĘ
|
11 Światowy Dzień Ludnościowy
DBAJ O PRZYRODĘ - ZAKRĘĆ WODĘ
|
PLASTIKU PALENIE POWIETRZA SKAŻENIE
|
WRZESIEŃ | PAŹDZIERNIK | LISTOPAD | GRUDZIEŃ |
Wrzesień miesiącem miodu 16 Międzynarodowy Dzień Ochrony Warstwy Ozonowej 18 Międzynarodowy Dzień Geologa 18 Międzynarodowy Dzień Turystyki 19 Dzień Dzikiej Fauny, Flory i Naturalnych Siedlisk 22 Europejski Dzień bez Samochodu 23 Pierwszy Dzień Jesieni 24 „Sprzątanie Świata” 26 Europejski Dzień Ptaków 27 Światowy Dzień Turystyki 28 Dzień Morza |
Październik miesiącem Dobroci dla Zwierząt 1 Światowy Dzień Ptaków 2 Europejski Dzień Ptaków 2 Światowy Dzień Zwierząt Hodowlanych 3 Światowy Dzień Siedlisk 4 Światowy Dzień Franciszka – Patrona Ekologów 4 Światowy Dzień Zwierząt 4-11 Światowy Tydzień Zwierząt 10 Święto Drzewa 13 Dzień Zapobiegania Klęskom Żywiołowym 14 Międzynarodowy Dzień Zmniejszania Skutków Klęsk Żywiołowych 14 Dzień Edukacji Narodowej 16 Światowy Dzień Żywności i Walki z Głodem 17 Międzynarodowy Dzień Likwidowania Nędzy 18 Światowy Dzień Monitoringu Wód 25 października Dzień Ustawy o Ochronie Zwierząt |
3 Światowy Dzień bez Papierosa 3 Święto Myśliwych 18 Światowy Dzień Walki z Tytoniem 25 Światowy Dzień Rzucania Palenia 25 Dzień Bez Futra 28 Międzynarodowy Dzień bez Kupowania 29 Dzień ogłoszenia św. Franciszka patronem ekologów |
22 Pierwszy Dzień Zimy 29 Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej (ONZ) |
EKOROZWÓJ
wyzwanie XXI wieku
v To rozwój, który nie zagraża przyrodzie.
v Polega na harmonii
pomiędzy człowiekiem a
środowiskiem naturalnym.
v Promuje proekologiczne działania w
celu zrównoważenia działań człowieka z potrzebami natury.
Znaczenie ekorozwoju:
v
Rozwój
społeczno-gospodarczy oparty na kryteriach ekologicznych.
v
Upowszechnienie nowych, lepszych
technologii w ochronie środowiska.
v
Rozwój
gospodarczy oparty na eksploatacji zasobów odnawialnych (energia słoneczna,
wiatr, rośliny uprawne,
zwierzęta hodowlane itp.).
v
Dążenie do
zachowania równowagi ekologicznej w ekosystemach przy jednoczesnym
zapewnieniu dobrobytu obecnym i przyszłym pokoleniom.
v
Zapewnienie
określonej jakości środowiska.
v
Zapewnienie
pożądanego stanu jakości zdrowia społeczeństwa.
v
Racjonalne
gospodarowanie zasobami naturalnymi.
Szumi las, piękny las, a w tym lesie
pełno nas.
Tu zajączek, tam wiewiórka podskakują niczym piórka.
W lesie pełno drzewek rośnie, ale nikt tu nie
dorówna sośnie.
Wszystkie dumnie w rzędach stoją, ozdobione
przepiękną koroną.
Gdy - na spacer w las się udasz - to przepięknych
głosów wysłuchasz.
Tam na dębie dzięcioł stuka, a w oddali kukułka
kuka.
Wrona zakracze, słowik zaśpiewa, a w moim ciele
dreszczyk emocji powiewa.
Spacerując sobie na chwilkę przystaniesz i odpocząć
sobie możesz na pięknej polanie.
W lesie są różne barwy, kolory, czerwone poziomki i
czarne jagody.
Tam grzybek brązowym kapeluszem się kłania, przed
żółtą kurką ugina kolana.
Las cię przygarnie i schronienie Ci da, ty tylko o
porządek zawsze w nim dbaj.
Nie wyrzucaj śmieci, nie łam gałązek i ciszę
zachowaj, nie strasz zwierzątek.
One płochliwe strasznie są, kiedy zły człowiek
niszczy ich dom.
Bo przecież dobrze każdy z nas wie, że tylko w domu
bezpiecznie czujemy się.
Gdy jest ci smutno, przyjaciela ci brak, spacer po
lesie ukojenie ci da.
Las wysłucha co na sercu leży, ptaszek swym trelem
smutek rozweseli.
Sekrety także dochować umie, więc idź do lasu, on
cię zrozumie.
Przepiękny krajobraz dzięki lasom mamy, więc wszyscy
razem o lasy dbajmy.
MYŚL GLOBALNIE
- DZIAŁAJ LOKALNIE!
Na stronie naszej gminy czytamy m.in.: www.opatow.gmina.pl
OGRANICZAJMY
ILOŚĆ PRODUKOWANYCH PRZEZ NAS ODPADÓW,
SEGREGUJMY JE I PRZEKAZUJMY DO PUNKTÓW
ZBIÓRKI.
Nowelizacja
ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach wprowadza nowe wymogi
dotyczące gospodarowania odpadami. Wypełniając zapisy w/w ustawy każdy
mieszkaniec gminy powinien segregować odpady. Liczba odpadów rośnie
wraz z poziomem naszego życia, gdyż
coraz więcej kupujemy i coraz więcej wyrzucamy. Aby poprawić tę
sytuację potrzebne jest świadome zaangażowanie ludzi oraz działania edukacyjne
dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Śmieci stanowią ogromny i poważny problem
nie tylko ekologiczny, ale również społeczny, dlatego ograniczajmy ilość
produkowanych przez nas odpadów, segregujmy je i przekazujmy do punktów
zbiórki.
Podstawową zasadą dotyczącą wszystkich segregowanych przez nas opakowań
jest – ZGNIATANIE!
Dzięki temu zmniejszamy ich objętość i więcej się ich zmieści.
Segregacja śmieci to wyodrębnienie:
- papieru i tektury (w tym
opakowania, gazety, czasopisma, itd.),
- odpadów opakowaniowych ze szkła
w podziale na szkło bezbarwne i kolorowe,
- tworzyw sztucznych i metali,
- zużytych baterii i
akumulatorów,
- zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego,
- przeterminowanych leków,
- mebli i innych odpadów
wielkogabarytowych,
- chemikaliów (farb,
rozpuszczalników, olejów odpadowych, itd.),
- odpadów budowlano-remontowych,
- wyrobów zawierających azbest,
- odpadów zielonych z ogrodów i
parków- bioodpady.
Odpady domowe należy segregować zgodnie z przyjętymi zasadami w
odpowiednich pojemnikach lub workach.
Szczegółowe zasady prawidłowego postępowania z odpadami (w tym częstotliwości
wywozu i rodzaju pojemników) określone będą w Regulaminie utrzymania
czystości i porządku na terenie Gminy Opatów.
SEGREGUJMY ODPADY BIODEGRADOWALNE
ZAKŁADAJĄC
PRZYDOMOWE KOMPOSTOWNIKI
Kompostowanie jest naturalną
metodą unieszkodliwiania i zagospodarowania odpadów biodegradowalnych
pochodzenia organicznego. Do odpadów biodegradowalnych zaliczamy - wszystkie
materiały organiczne: odpady kuchenne - pozostałości po warzywach i owocach,
inne resztki żywności (także skorupki jaj), pozostałości po parzeniu kawy i
herbaty (zużyte filtry do kawy, torebki po herbacie), odpady z ogrodu - świeże
i suche liście (poza liśćmi orzecha włoskiego), skoszoną świeżą trawę i siano,
słomę, chwasty, resztki roślin posprzątane z grządek, obornik, drobne gałązki.
Kompostując domowe bioodpady zmniejszmy ilość odpadów
trafiających na składowisko, zmniejszamy także uciążliwość odpadów dla
otoczenia. Śmieci bez wilgotnych bioodpadów nie zagniwają, co zmniejsza ich
nieprzyjemny zapach.
W warunkach ogrodowych proces kompostowania może przebiegać
w pryzmach lub w kompostownikach.
W zgodzie z zapisanym w Dyrektywie Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999
r. w sprawie składowania odpadów Polska zobligowana jest do ograniczania ilości
odpadów deponowanych na składowiskach. Niestety zakładany poziom nie został
osiągnięty. Osiągnięcie odpowiedniego poziomu segregacji odpadów
biodegradowalnych uchroni nasz kraj przed wystosowaniem kar pieniężnych.
Składa się z dwóch głównych procesów: mineralizacji w warunkach tlenowych
oraz humifikacji, czyli rozkład związków organicznych do humusu glebowego
mającego zastosowanie w nawożeniu gleb.
Program Ograniczenia Niskiej Emisji w Gminie Opatów (PONE)
Realizacja
Programu Ograniczenia Niskiej Emisji polega na przeprowadzeniu prac
termomodernizacyjnych w budynkach indywidualnych jednorodzinnych stanowiących
własność mieszkańców, przy udziale środków z WFOŚIGW w Katowicach. Głównym
celem Programu jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza poprzez wymianę
starych, nieefektywnych urządzeń grzewczych na kotły nowoczesne, o wysokiej sprawności i ekologiczne,
montaż kolektorów słonecznych oraz inne prace termomodernizacyjne.
Warunkiem uzyskania dofinansowania oraz wdrożenia Programu jest w dużej
mierze odpowiednie zainteresowanie mieszkańców. Dlatego tak ważne jest
wypełnienie ankiety i złożenie jej w Urzędzie Gminy.
Po
zebraniu odpowiedniej ilości ankiet Gmina przystąpi do kolejnego etapu
przygotowań do realizacji Programu. Wypełnienie ankiet jest dobrowolne,
natomiast jest ona cennym źródłem informacji niezbędnych do uzyskania przez
Gminę dofinansowania.
Przewiduje się, że mieszkańcy będą mogli
liczyć na uzyskanie dofinansowania w wysokości do 60% kosztów wykonania
modernizacji.
Mieszkaniec
będzie musiał dysponować własnym wkładem finansowym, czyli około 40% plus
nadwyżka ponad przyjęte górne granice kosztów. Wszystkie prace
termomodernizacyjne zostaną wykonane przez wykwalifikowane firmy.
W ramach Programu mieszkaniec będzie mógł uzyskać dotację m.in. na zakup
i montaż nowego kotła, likwidując stare nieekologiczne źródło ciepła, na montaż
kolektorów słonecznych wykorzystujących energię słoneczną do podgrzewania wody
użytkowej. Program w ten sposób promuje odnawialne źródła energii, które stają
się coraz bardziej popularne i dostępne.
Program, oprócz korzyści ekonomicznych (oszczędność paliwa), przyczyni
się znacznie do poprawy stanu powietrza, zwiększy atrakcyjność i polepszy
wizerunek Gminy.
Realizacja Programu oraz zakres możliwych do przeprowadzenia przez
mieszkańców prac modernizacyjnych zależy ostatecznie od zainteresowania
mieszkańców, możliwości finansowych Gminy oraz otrzymania dofinansowania z
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Kolejnym krokiem będzie składanie wniosków o udział w Programie przez
mieszkańców, a następnie podpisanie wiążących umów z mieszkańcami, które będą
określać wielkość indywidualnego dofinansowania oraz zasady jego rozliczenia.
Należy pamiętać o tym, że dotacja przekazana będzie tylko na prace, które będą
przeprowadzane po uzyskaniu przez Gminę dofinansowania z WFOŚiGW.
Jak jest?
·
W dalszym ciągu wyrzucamy śmieci do rzeki.
·
Zanieczyszczamy lasy.
·
Palimy w piecu tworzywa sztuczne.
·
Wypalamy trawy.
·
Marnujemy energię.
Jak miało być?
·
Segregacja odpadów.
·
Regulacja rzek.
·
Czysty las.
·
Ograniczanie emisji dwutlenku węgla.
·
Promocja zdrowego stylu życia.
·
Nabywanie produktów ekologicznych.
·
Ograniczanie marnotrawstwa jedzenia.
Dlaczego nie jest
tak, jak powinno być?
·
Niska świadomość ekologiczna.
·
Nawyki.
·
Lenistwo i niedbalstwo.
·
Brak zachęty.
·
Duże koszty związane z ochroną środowiska.
Wnioski:
v
Ochrona środowiska to obowiązek wszystkich
obywateli wynikający m.in. z zapisów w Konstytucji RP.
v
Winni degradacji środowiska powinni płacić
wysokie kary pieniężne.
v
Zwiększanie reklamy akcji promocyjnych związanych
z ekologią.
v
Propagowanie zmiany stylu życia i myślenia.
v
O ekologii
nie tylko na biologii!
v
Tworzenie klubów dyskusyjnych na portalach
społecznościowych.
v
Odrzucanie postawy egoistycznej – pomyślmy o
przyszłości.
v
Zachęcanie inwestorów do lokalnego
ekorozwoju.
Co oznaczają znaki ekologiczne?
Oznaczenia
ekologiczne dzielimy na trzy kategorie:
- Produkty ekologiczne - ekoprodukty.
- Opakowania ekologiczne - ekoopakowania.
- Żywność ekologiczna - ekożywność.
Znaki
ekologiczne to symbole,
których umieszczanie na opakowaniu ma na celu poinformowanie klienta o tym, że
jest to produkt przyjazny dla środowiska.
Etykiety ekologiczne obejmują bardzo wiele kategorii produktów.
Ekoznaki
nadaje administracja rządowa, stowarzyszenia przemysłowe, stowarzyszenia
handlowe, naukowcy oraz organizacje konsumenckie. Polskim oficjalnym znakiem
ekologicznym jest EKO-ZNAK przyznawany od 1998 roku przez Polskie Centrum Badań
i Certyfikacji.
Wolny rynek i moda na tzw. "odpowiedzialne zakupy" sprzyjają dbaniu o
środowisko naturalne.
Świadomość konieczności ochrony środowiska wpływa na popyt, a ten z kolei wymusza na producentach działania proekologiczne. Ma to bezpośrednie przełożenie na
zmniejszenie negatywnego oddziaływania człowieka na przyrodę.
Zagadnienia
typu:
- emisja gazów cieplarnianych,
- zużycie energii podczas procesu produkcji,
- wykorzystywanie materiałów z recyklingu,
- przydatność produktu do utylizacji,
- odzysk surowców wtórnych stają się powszechnie rozważanymi problemami.
- zużycie energii podczas procesu produkcji,
- wykorzystywanie materiałów z recyklingu,
- przydatność produktu do utylizacji,
- odzysk surowców wtórnych stają się powszechnie rozważanymi problemami.
Mimo, że
ubieganie się o nadanie prawa do umieszczania ekoznaków jest dobrowolne, to
firmy chcąc poprawić swój wizerunek chętnie poddają się procedurom oceny
ekologiczności. Poprzez wdrażanie ekoprogramów producenci dostrzegają możliwość
ograniczenia kosztów produkcji, co tym bardziej skłania ich do działania.
Przykład:
Znak ekologiczny "recykling" informuje nas, że opakowanie
można poddać ponownemu przetworzeniu i w przyszłości wykorzystać jako surowiec
wtórny.
Parki narodowe w Polsce (23) |
Ankieta dla uczniów: Ochrona środowiska
1. Czy, Twoim
zdaniem, problematyce
ochrony środowiska poświęca
się w naszej
szkole, wystarczająco dużo uwagi?
Tak,
nawet za dużo. – 2%
Tak.
– 26%
Wystarczająco.
– 28%
Stanowczo
za mało. – 18%
Nie.
– 14%
Nie
wiem. – 10%
2. Jak oceniasz
swoją wiedzę w
zakresie ochrony środowiska?
Jestem
poinformowana/y. – 84%
Nie
jestem poinformowana/y. – 14%
3. Zaznacz
maksymalnie do
5 źródeł, z których
dowiadujesz się informacji
o ochronie środowiska?
Szkoła.-
74%
Dom.
– 18%
Prasa
Radio. – 38%
Telewizja. – 76%
Internet. – 70%
Od znajomych.- 10%
Od rodziny. – 16%
Radio. – 38%
Telewizja. – 76%
Internet. – 70%
Od znajomych.- 10%
Od rodziny. – 16%
Biblioteka.
– 10%
Kampanie
informacyjne. – 22%
4. Czy zadowala
Cię stan środowiska
w Twojej miejscowości?
Zdecydowanie nie.- 20%
Umiarkowanie
nie.- 28%
Umiarkowanie
tak.-46%
Zdecydowanie tak. – 4%
5 Czy w
Twojej miejscowości widać
gospodarkę odpadami (segregację,
informację)?
Tak.-
50%
Nie.
– 20%
Nie
wiem.- 28%
6.Czy segregujesz
swoje domowe odpady?
Tak.
– 72%
Nie.
– 26%
7. Jakie rodzaje
odpadów segregujesz w
domu?
Papier.
– 58%
Tworzywa sztuczne.- 46%
Szkło.-
58%
Odpady
niebezpieczne (baterie, przeterminowane leki itp.)- 34%
Inne:-
12%……………………………………………………………………………………
8. Czy uważasz, że
zbiórka selektywna powinna
być obowiązkowa?
Tak. – 58%
Nie. – 6%
Nie
wiem.- 34%
9. Czy zwracasz
uwagę w sklepie, aby
nie zabierać nadmiernej
ilości opakowań?
Tak. – 24%
Nie.
– 44%
Nie
interesuje mnie to.- 30%
10. Czy znasz
obszary lub obiekty
o dużych wartościach
przyrodniczych, które należy szczególnie
chronić w Twojej
okolicy?
Tak.-
68%
Nie.
– 30%
11. Twoim zdaniem, jakie działania
należałoby zrealizować w
celu poprawy stanu
środowiska
w
Twojej miejscowości?
Edukacja
ekologiczna.- 42%
Systemowe
rozwiązanie problemu odpadów.- 34%
Budowa
obwodnic drogowych.- 8%
Budowa
tras rowerowych.-18%
Tworzenie
terenów rekreacyjno-sportowych.14%
Tworzenie
terenów zieleni urządzonej (parków,
zieleńców, skwerów, ogrodów itp.).-46%
12. Twoim zdaniem, w
jakim stopniu masz
wpływ na poprawę
stanu środowiska?
W
bardzo dużym.- 6%
W
znaczącym.- 42%
W
niewielkim.- 46%
W
żadnym. – 6%
13. Czy wyłączasz
z prądu nieużywane
urządzenia elektroniczne?
Tak.-70%
Nie.
-16%
Nie
pamiętam o tym.- 10%
Nie
wiem, że to ma sens.-2%
14. Czy
wybierasz produkty recyklingu (wykonane w 100% papier toaletowy,
ręczniki papierowe itp.)?
Tak.-30%
Rzadko.-54%
Nie.-
14%
15. Co, Twoim
zdaniem, powinniśmy zrobić
w zakresie ochrony
środowiska w naszej szkole?
Organizować
więcej akcji mających na celu ochronę środowiska.- 50%
Organizować
więcej akcji, w których zbieramy odpady?- 26%
Segregować
odpady.- 50%
Korzystać
z ekologicznych środków transportu, np. roweru.- 6%
Promować
zdrowy tryb życia (sport, odżywianie).-18%
Inne:-0% …………………………………………………….
16. Co Ty
robisz dla ochrony
środowiska?
Segreguję
śmieci.- 64%
Biorę
udział w akcjach ochrony środowiska.-20%
Biorę
udział w konkursach o tematyce proekologicznej.-18%
Korzystam
z ekologicznych środków transportu (roweru).-22%
Promuję
ochronę środowiska (np. gazetka, referaty). -14%
17. Czy znasz, jakie
organizacje pozarządowe zajmują
się problematyką ochrony
środowiska?
Tak.
– 64%
Nie.
– 34%
Ankieta została przeprowadzona
spośród uczniów Gimnazjum w Opatowie. Ankietowanych było 50. Pytania 3., 7.,
11., 15., były pytaniami wielokrotnego wyboru.
Monika
Ceglarz
Paulina Bednarek
Ankieta dla
rodziców: Ochrona środowiska w
życiu codziennym
1. Jak oceniasz
swoją wiedzę w
zakresie ochrony środowiska?
Jestem
poinformowana/y. 80%
Nie
jestem poinformowana/y. 20%
2. Zaznacz maksymalnie
do 5 źródeł, z
których dowiadujesz się
informacji o ochronie
środowiska?
Szkoła.
14%
Dom.
56%
Prasa.
58%
Radio.
44%
Telewizja.
75%
Internet.
85%
Od
znajomych. 25%
Od
rodziny. 10%
Biblioteka.
5%
Kampanie
informacyjne. 5%
3. Czy zadowala
Cię stan środowiska
w Twojej miejscowości?
Zdecydowanie nie. 20%
Umiarkowanie
nie. 10%
Umiarkowanie
tak. 60%
Zdecydowanie tak. 10%
4. Czy w
Twojej miejscowości widać
gospodarkę odpadami (segregację,
informację)?
Tak.
75%
Nie.
5%
Nie
wiem. 20%
5. Czy segregujesz
swoje domowe odpady?
Tak. 90%
Nie. 10%
6. Jakie rodzaje
odpadów segregujesz w
domu?
Papier.
20%
Tworzywa sztuczne. 55%
Szkło.
65%
Odpady
niebezpieczne (baterie, przeterminowane leki itp.) 15%
Inne:
20% ………………………………………………………………………………………
7. Czy uważasz, że
zbiórka selektywna powinna
być obowiązkowa?
Tak.
55%
Nie. 25%
Nie
wiem. 20%
8. Czy zwracasz
uwagę w sklepie, aby
nie zabierać nadmiernej
ilości opakowań?
Tak. 70%
Nie. 20%
Nie
interesuje mnie to. 10%
9. Czy znasz
obszary lub obiekty
o dużych wartościach
przyrodniczych, które należy szczególnie
chronić w Twojej
okolicy?
Tak.
55%
Nie.
45%
10. Twoim zdaniem, jakie działania
należałoby zrealizować w
celu poprawy stanu
środowiska
w
Twojej miejscowości?
Edukacja
ekologiczna. 15%
Systemowe
rozwiązanie problemu odpadów. 20%
Budowa
obwodnic drogowych. 5%
Budowa
tras rowerowych. 30%
Tworzenie
terenów rekreacyjno-sportowych. 15%
Tworzenie
terenów zieleni urządzonej (parków,
zieleńców, skwerów, ogrodów itp.). 15%
11. Twoim zdaniem, w
jakim stopniu masz
wpływ na poprawę
stanu środowiska?
W
bardzo dużym. 15%
W
znaczącym. 35%
W
niewielkim. 30%
W
żadnym. 20%
12. Czy wyłączasz
z prądu nieużywane
urządzenia elektroniczne?
Tak. 60%
Nie. 0%
Nie
pamiętam o tym. 30%
Nie
wiem, że to ma sens. 10%
13. Czy
wybierasz produkty recyklingu (wykonane w 100% papier toaletowy,
ręczniki papierowe itp.)?
Tak.
30%
Rzadko.
50%
Nie.
20%
14. Co, Twoim
zdaniem, jest największym
problemem ekologicznym w
naszej gminie?
Urbanizacja.
5%
Emisja
szkodliwych substancji powstałych podczas spalania w domowych piecach. 20%
Stosowanie
nawozów sztucznych i innych środków chemicznych. 10%
Produkcja
opakowań z tworzyw trudnych do ponownego przetworzenia. 10%
Dzikie
wysypiska. 50%
Zachowania
nieekologiczne. 5%
15. Co, Twoim
zdaniem, powinniśmy zrobić
w zakresie ochrony
środowiska w naszej gminie?
Organizować
więcej akcji mających na celu ochronę środowiska. 10%
Organizować
więcej akcji, w których zbieramy odpady? 40%
Segregować
odpady. 40%
Korzystać
z ekologicznych środków transportu, np. roweru. 5%
Promować
zdrowy tryb życia (sport, odżywianie). 5%
Inne:
0%……………………………………………………………………………………….
16. Co Ty
robisz dla ochrony
środowiska?
Segreguję
śmieci. 30%
Biorę
udział w lokalnych wydarzeniach ochrony środowiska. 20%
Biorę
udział w akcjach o tematyce proekologicznej.0%
Biorę
udział w konsultacjach społecznych dotyczących ochrony środowiska. 15%
Korzystam
z ekologicznych środków transportu (roweru). 25%
E-learning. 10%
17. Czy znasz, jakie
organizacje pozarządowe zajmują
się problematyką ochrony
środowiska?
Tak. 60%
Nie. 40%
Ekologicznie, znaczy logicznie
Wnioski z naszej debaty
1.Zwiększanie reklam akcji
związanych z ekologią, np.plakatowanie.
2.Tworzenie klubów
dyskusyjnych na portalach społecznościowych.
3.Warsztaty ekologiczne dla
uczniów i mieszkańców, gry planszowe.
4.Łączenie akcji zbierania
elektrośmieci w szkole z pozyskiwaniem dodatkowych funduszy.
5.Kontynuacja zbierania
nakrętek w celu pomocy niepełnosprawnej koleżance.
6.Współpraca z lokalnymi
władzami,np. udział we wspólnych akcjach, dofinansowanie szkolnych działań,
konkursów itp.
7.Zachęcanie uczniów do pracy
w szkolnych organizacjach (LOP,SU).
8.Informowanie uczniów o
pracy Urzędu Gminy.
9.Turniej ekologiczny klas
trzecich "Ekomat".
10.Zachęcanie mieszkańców do
ochrony środowiska, np. happeningi.
A teraz kilka zdjęć z debaty:)
Zaproszeni goście:
Doświadczenia chemiczne:
Zadania skierowane do naszych gości:
Wspaniała publiczność:
Nieco poezji:
Prezentacja multimedialna:
Pozytywna dawka śmiechu:
Cudowne sekretarki:
Wspólnie odśpiewana piosenka ekologiczna: