Zespół II


Zespół  2:  Paulina i Monika




Tytuł  debaty:  Wady  i  zalety  akcji  z  zakresu  ekologii  

Motto debaty:  NARODZIE!  POMÓŻ  PRZYRODZIE!



  KALENDARZ  EKOLOGICZNY


STYCZEŃ LUTY MARZEC KWIECIEŃ
9 Dzień Ligi Ochrony Przyrody
11 Dzień Wegetarian
28 stycznia – 2 lutego Światowy Tydzień Mokradeł
2 Światowy Dzień Obszarów Wodno-Błotnych
11 Dzień Dokarmiania Zwierzyny Leśnej
14 Międzynarodowy Dzień Sprzeciwu Wobec Tam
21 Pierwszy Dzień Wiosny
21 Światowy Dzień Leśnika
21 Dzień Wierzby
22 Dzień Ochrony Morza Bałtyckiego
22 Światowy Dzień Wody
23 Światowy Dzień Meteorologii
1 Międzynarodowy Dzień Ptaków
1-7 Tydzień Czystości Wód
5 Dzień Leśnika i Drzewiarza
7 Światowy Dzień Zdrowia
18 Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków
22 Dzień Ziemi
24 Dzień Zwierząt Laboratoryjnych
25 Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem
MAJ CZERWIEC LIPIEC SIERPIEŃ
5 Światowy Dzień Ochrony Środowiska Naturalnego, Leśnika i Drzewiarza
12 Światowy Dzień Ptaków Wędrownych
15 Święto Polskiej Niezapominajki
22 Dzień Praw Zwierząt (org. Klub Gaja)
22 Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej
24 Europejski Dzień Parków Narodowych






NA OCHRONIE ŚRODOWISKA TWOJE ZDROWIE ZYSKA

1-7 Dni Lasu i Zadrzewień
2 Dzień Leśnika, Międzynarodowy Dzień Ochrony Środowiska Naturalnego
5 Światowy Dzień Ochrony Środowiska
6 Dzień bez Samochodu
14-16 Akcja „Sprzątanie Świata”
18 Dzień Europejskiego Protestu Przeciw GMO
21 Pierwszy Dzień Lata
27 Światowy Dzień Rybołówstwa



MYŚLĘ, WIĘC SEGREGUJĘ

  

11 Światowy Dzień Ludnościowy


          


















DBAJ O PRZYRODĘ - ZAKRĘĆ WODĘ





PLASTIKU PALENIE POWIETRZA SKAŻENIE




WRZESIEŃ PAŹDZIERNIK LISTOPAD GRUDZIEŃ
Wrzesień miesiącem miodu
16 Międzynarodowy Dzień Ochrony Warstwy Ozonowej
18 Międzynarodowy Dzień Geologa
18 Międzynarodowy Dzień Turystyki
19 Dzień Dzikiej Fauny, Flory i Naturalnych Siedlisk
22 Europejski Dzień bez Samochodu
23 Pierwszy Dzień Jesieni
24 „Sprzątanie Świata”
26 Europejski Dzień Ptaków
27 Światowy Dzień Turystyki
28 Dzień Morza
Październik miesiącem Dobroci dla Zwierząt
1 Światowy Dzień Ptaków
2 Europejski Dzień Ptaków
2 Światowy Dzień Zwierząt Hodowlanych
3 Światowy Dzień Siedlisk
4 Światowy Dzień Franciszka – Patrona Ekologów
4 Światowy Dzień Zwierząt
4-11 Światowy Tydzień Zwierząt
10 Święto Drzewa
13 Dzień Zapobiegania Klęskom Żywiołowym
14 Międzynarodowy Dzień Zmniejszania Skutków Klęsk Żywiołowych
14 Dzień Edukacji Narodowej
16 Światowy Dzień Żywności i Walki z Głodem
17 Międzynarodowy Dzień Likwidowania Nędzy
18 Światowy Dzień Monitoringu Wód
25 października Dzień Ustawy o Ochronie Zwierząt
3 Światowy Dzień bez Papierosa
3 Święto Myśliwych
18 Światowy Dzień Walki z Tytoniem
25 Światowy Dzień Rzucania Palenia
25 Dzień Bez Futra
28 Międzynarodowy Dzień bez Kupowania
29 Dzień ogłoszenia św. Franciszka patronem ekologów
22 Pierwszy Dzień Zimy
29 Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej (ONZ)









EKOROZWÓJ
wyzwanie  XXI wieku

v To rozwój, który nie zagraża przyrodzie.
v Polega na harmonii pomiędzy człowiekiem a środowiskiem naturalnym.
v Promuje proekologiczne działania w celu zrównoważenia działań człowieka z potrzebami natury.



               Znaczenie ekorozwoju:

v Rozwój społeczno-gospodarczy oparty na kryteriach ekologicznych.
v Upowszechnienie nowych, lepszych technologii w ochronie środowiska.
v Rozwój gospodarczy oparty na eksploatacji zasobów odnawialnych (energia słoneczna, wiatr, rośliny uprawne,
zwierzęta hodowlane itp.).
v Dążenie do zachowania równowagi ekologicznej w ekosystemach przy jednoczesnym zapewnieniu dobrobytu obecnym i przyszłym pokoleniom.
v Zapewnienie określonej jakości środowiska.
v Zapewnienie pożądanego stanu jakości zdrowia społeczeństwa.
v Racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi.




Monika Ceglarz
Szumi las, piękny las, a w tym lesie pełno nas.
Tu zajączek, tam wiewiórka podskakują niczym piórka.
W lesie pełno drzewek rośnie, ale nikt tu nie dorówna sośnie.
Wszystkie dumnie w rzędach stoją, ozdobione przepiękną koroną.
Gdy - na spacer w las się udasz - to przepięknych głosów wysłuchasz.
Tam na dębie dzięcioł stuka, a w oddali kukułka kuka.
Wrona zakracze, słowik zaśpiewa, a w moim ciele dreszczyk emocji powiewa.
Spacerując sobie na chwilkę przystaniesz i odpocząć sobie możesz na pięknej polanie.
W lesie są różne barwy, kolory, czerwone poziomki i czarne jagody.
Tam grzybek brązowym kapeluszem się kłania, przed żółtą kurką ugina kolana.
Las cię przygarnie i schronienie Ci da, ty tylko o porządek zawsze w nim dbaj.
Nie wyrzucaj śmieci, nie łam gałązek i ciszę zachowaj, nie strasz zwierzątek.
One płochliwe strasznie są, kiedy zły człowiek niszczy ich dom.
Bo przecież dobrze każdy z nas wie, że tylko w domu bezpiecznie czujemy się.
Gdy jest ci smutno, przyjaciela ci brak, spacer po lesie ukojenie ci da.
Las wysłucha co na sercu leży, ptaszek swym trelem smutek rozweseli.
Sekrety także dochować umie, więc idź do lasu, on cię zrozumie.
Przepiękny krajobraz dzięki lasom mamy, więc wszyscy razem o lasy dbajmy. 



MYŚL  GLOBALNIE  -  DZIAŁAJ  LOKALNIE!


Na stronie naszej gminy czytamy m.in.:  www.opatow.gmina.pl

OGRANICZAJMY  ILOŚĆ  PRODUKOWANYCH  PRZEZ  NAS  ODPADÓW, SEGREGUJMY JE  I  PRZEKAZUJMY  DO  PUNKTÓW  ZBIÓRKI.    
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach wprowadza nowe wymogi dotyczące gospodarowania odpadami. Wypełniając zapisy w/w ustawy każdy mieszkaniec gminy powinien segregować odpady. Liczba odpadów  rośnie  wraz  z  poziomem  naszego  życia,  gdyż  coraz  więcej  kupujemy i coraz więcej wyrzucamy. Aby poprawić tę sytuację potrzebne jest świadome zaangażowanie ludzi oraz działania edukacyjne dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Śmieci stanowią ogromny i poważny problem nie tylko ekologiczny, ale również społeczny, dlatego ograniczajmy ilość produkowanych przez nas odpadów, segregujmy je i przekazujmy do punktów zbiórki.

Podstawową zasadą dotyczącą wszystkich segregowanych przez nas opakowań jest ZGNIATANIE!
Dzięki temu zmniejszamy ich objętość i więcej się ich zmieści.

Segregacja śmieci to wyodrębnienie:
  • papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.),
  • odpadów opakowaniowych ze szkła w podziale na szkło bezbarwne i kolorowe,
  • tworzyw sztucznych i metali,
  • zużytych baterii i akumulatorów,
  • zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
  • przeterminowanych leków,
  • mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
  • chemikaliów (farb, rozpuszczalników, olejów odpadowych, itd.),
  • odpadów budowlano-remontowych,
  • wyrobów zawierających azbest,
  • odpadów zielonych z ogrodów i parków- bioodpady.




Odpady domowe należy segregować zgodnie z przyjętymi zasadami w odpowiednich    pojemnikach lub workach.

Szczegółowe zasady prawidłowego postępowania z odpadami (w tym częstotliwości wywozu i rodzaju pojemników) określone będą w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Opatów.


SEGREGUJMY   ODPADY  BIODEGRADOWALNE 
ZAKŁADAJĄC   PRZYDOMOWE    KOMPOSTOWNIKI


   Kompostowanie jest naturalną metodą unieszkodliwiania i zagospodarowania odpadów biodegradowalnych pochodzenia organicznego. Do odpadów biodegradowalnych zaliczamy - wszystkie materiały organiczne: odpady kuchenne - pozostałości po warzywach i owocach, inne resztki żywności (także skorupki jaj), pozostałości po parzeniu kawy i herbaty (zużyte filtry do kawy, torebki po herbacie), odpady z ogrodu - świeże i suche liście (poza liśćmi orzecha włoskiego), skoszoną świeżą trawę i siano, słomę, chwasty, resztki roślin posprzątane z grządek, obornik, drobne gałązki.

    Kompostując domowe bioodpady zmniejszmy ilość odpadów trafiających na składowisko, zmniejszamy także uciążliwość odpadów dla otoczenia. Śmieci bez wilgotnych bioodpadów nie zagniwają, co zmniejsza ich nieprzyjemny zapach.

    W warunkach ogrodowych proces kompostowania może przebiegać w pryzmach lub w  kompostownikach.
W zgodzie z zapisanym w Dyrektywie Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów Polska zobligowana jest do ograniczania ilości odpadów deponowanych na składowiskach. Niestety zakładany poziom nie został osiągnięty. Osiągnięcie odpowiedniego poziomu segregacji odpadów biodegradowalnych uchroni nasz kraj przed wystosowaniem kar pieniężnych.
Składa się z dwóch głównych procesów: mineralizacji w warunkach tlenowych oraz humifikacji, czyli rozkład związków organicznych do humusu glebowego mającego zastosowanie w nawożeniu gleb.



Program Ograniczenia Niskiej Emisji w Gminie Opatów (PONE)

Realizacja Programu Ograniczenia Niskiej Emisji polega na przeprowadzeniu prac termomodernizacyjnych w budynkach indywidualnych jednorodzinnych stanowiących własność mieszkańców, przy udziale środków z WFOŚIGW w Katowicach. Głównym celem Programu jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza poprzez wymianę starych, nieefektywnych urządzeń grzewczych na kotły nowoczesne, o wysokiej sprawności i ekologiczne, montaż kolektorów słonecznych oraz inne prace termomodernizacyjne.
    Warunkiem uzyskania dofinansowania oraz wdrożenia Programu jest w dużej mierze odpowiednie zainteresowanie mieszkańców. Dlatego tak ważne jest wypełnienie ankiety i złożenie jej w Urzędzie Gminy.

 Po zebraniu odpowiedniej ilości ankiet Gmina przystąpi do kolejnego etapu przygotowań do realizacji Programu. Wypełnienie ankiet jest dobrowolne, natomiast jest ona cennym źródłem informacji niezbędnych do uzyskania przez Gminę dofinansowania. 

Przewiduje się, że mieszkańcy będą mogli liczyć na uzyskanie dofinansowania w wysokości do 60% kosztów wykonania modernizacji.

Mieszkaniec będzie musiał dysponować własnym wkładem finansowym, czyli około 40% plus nadwyżka ponad przyjęte górne granice kosztów. Wszystkie prace termomodernizacyjne zostaną wykonane przez wykwalifikowane firmy.
    W ramach Programu mieszkaniec będzie mógł uzyskać dotację m.in. na zakup i montaż nowego kotła, likwidując stare nieekologiczne źródło ciepła, na montaż kolektorów słonecznych wykorzystujących energię słoneczną do podgrzewania wody użytkowej. Program w ten sposób promuje odnawialne źródła energii, które stają się coraz bardziej popularne i dostępne.
    Program, oprócz korzyści ekonomicznych (oszczędność paliwa), przyczyni się znacznie do poprawy stanu powietrza, zwiększy atrakcyjność i polepszy wizerunek Gminy.
    Realizacja Programu oraz zakres możliwych do przeprowadzenia przez mieszkańców prac modernizacyjnych zależy ostatecznie od zainteresowania mieszkańców, możliwości finansowych Gminy oraz otrzymania dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
    Kolejnym krokiem będzie składanie wniosków o udział w Programie przez mieszkańców, a następnie podpisanie wiążących umów z mieszkańcami, które będą określać wielkość indywidualnego dofinansowania oraz zasady jego rozliczenia. Należy pamiętać o tym, że dotacja przekazana będzie tylko na prace, które będą przeprowadzane po uzyskaniu przez Gminę dofinansowania z WFOŚiGW.

                    Dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie: www.niskaemisja.pl 


Jak jest?                                                                                                                                         
·         W dalszym ciągu wyrzucamy śmieci do rzeki.                                  
·         Zanieczyszczamy lasy.
·         Palimy w piecu tworzywa sztuczne.
·         Wypalamy trawy.
·         Marnujemy energię.

Jak  miało  być?            
·         Segregacja odpadów.
·         Regulacja rzek.
·         Czysty las.
·         Ograniczanie emisji dwutlenku węgla.
·         Promocja zdrowego stylu życia.
·         Nabywanie produktów ekologicznych.
·         Ograniczanie marnotrawstwa jedzenia.

Dlaczego  nie  jest  tak, jak  powinno  być?
·         Niska świadomość ekologiczna.
·         Nawyki.
·         Lenistwo i niedbalstwo.
·         Brak zachęty.
·         Duże koszty związane z ochroną środowiska.

Wnioski:
v  Ochrona środowiska to obowiązek wszystkich obywateli wynikający m.in. z zapisów w Konstytucji RP.
v  Winni degradacji środowiska powinni płacić wysokie kary pieniężne.
v  Zwiększanie reklamy akcji promocyjnych związanych z ekologią.
v  Propagowanie zmiany stylu życia i myślenia.
v  O ekologii  nie tylko na biologii!
v  Tworzenie klubów dyskusyjnych na portalach społecznościowych.
v  Odrzucanie postawy egoistycznej – pomyślmy o przyszłości.
v  Zachęcanie inwestorów do lokalnego ekorozwoju.



Co oznaczają znaki ekologiczne?


Oznaczenia ekologiczne dzielimy na trzy kategorie:

-  Produkty ekologiczne         -  ekoprodukty.

-  Opakowania ekologiczne   -  ekoopakowania.

-  Żywność ekologiczna         -  ekożywność.



Znaki ekologiczne to symbole, których umieszczanie na opakowaniu ma na celu poinformowanie klienta o tym, że jest to produkt przyjazny dla środowiska. 



Etykiety ekologiczne obejmują bardzo wiele kategorii produktów.

Ekoznaki nadaje administracja rządowa, stowarzyszenia przemysłowe, stowarzyszenia handlowe, naukowcy oraz organizacje konsumenckie. Polskim oficjalnym znakiem ekologicznym jest EKO-ZNAK przyznawany od 1998 roku przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji.



Wolny rynek i moda na tzw. "odpowiedzialne zakupy" sprzyjają dbaniu o środowisko naturalne. 

Świadomość konieczności ochrony środowiska wpływa na popyt, a ten z kolei wymusza na producentach działania proekologiczne. Ma to bezpośrednie przełożenie na zmniejszenie negatywnego oddziaływania człowieka na przyrodę.


Zagadnienia typu:


-  emisja gazów cieplarnianych,
-  zużycie energii podczas procesu produkcji,
-  wykorzystywanie materiałów z recyklingu,
-  przydatność produktu do utylizacji,
-  odzysk surowców wtórnych stają się powszechnie rozważanymi problemami.


Mimo, że ubieganie się o nadanie prawa do umieszczania ekoznaków jest dobrowolne, to firmy chcąc poprawić swój wizerunek chętnie poddają się procedurom oceny ekologiczności. Poprzez wdrażanie ekoprogramów producenci dostrzegają możliwość ograniczenia kosztów produkcji, co tym bardziej skłania ich do działania.



Przykład: Znak ekologiczny "recykling" informuje nas, że opakowanie można poddać ponownemu przetworzeniu i w przyszłości wykorzystać jako surowiec wtórny.








Parki narodowe w Polsce  (23)


Ankieta  dla  uczniów: Ochrona  środowiska 


1.  Czy,  Twoim  zdaniem, problematyce  ochrony  środowiska  poświęca  się  w  naszej  szkole, wystarczająco dużo uwagi?
       Tak, nawet za dużo. – 2%
       Tak. – 26%
       Wystarczająco. – 28%
       Stanowczo za  mało. – 18%
       Nie. – 14%
       Nie wiem. – 10%
2.    Jak  oceniasz  swoją  wiedzę  w  zakresie  ochrony  środowiska?
Jestem poinformowana/y. – 84%
Nie jestem poinformowana/y. – 14%
3.   Zaznacz  maksymalnie  do  5  źródeł, z   których  dowiadujesz  się  informacji  o  ochronie  środowiska?   
       Szkoła.- 74%
       Dom. – 18%
       Prasa         
   Radio. – 38% 
Telewizja. – 76% 
 Internet. – 70% 
  Od znajomych.- 10% 
 Od rodziny. – 16%
       Biblioteka. – 10%
       Kampanie informacyjne. – 22%
4. Czy  zadowala  Cię  stan  środowiska  w  Twojej  miejscowości? 
 Zdecydowanie  nie.- 20%
 Umiarkowanie nie.- 28%
  Umiarkowanie tak.-46%
    Zdecydowanie  tak. – 4%
5  Czy  w  Twojej  miejscowości  widać  gospodarkę  odpadami (segregację, informację)? 
       Tak.- 50%   
       Nie. – 20%  
       Nie wiem.- 28%
6.Czy  segregujesz   swoje   domowe  odpady?   
       Tak. 72%
       Nie. – 26%
7.  Jakie  rodzaje  odpadów  segregujesz  w  domu?
       Papier. – 58%
       Tworzywa  sztuczne.- 46%
       Szkło.- 58%
       Odpady niebezpieczne (baterie, przeterminowane leki itp.)- 34%
       Inne:- 12%……………………………………………………………………………………
8. Czy  uważasz, że  zbiórka  selektywna  powinna  być  obowiązkowa?    
       Tak.  – 58%
       Nie.  – 6%
       Nie wiem.- 34%

9. Czy  zwracasz  uwagę  w  sklepie, aby  nie  zabierać  nadmiernej  ilości  opakowań?  
       Tak.  – 24%
       Nie. – 44%
       Nie interesuje mnie to.- 30%
10.  Czy  znasz  obszary  lub  obiekty  o  dużych  wartościach  przyrodniczych, które  należy  szczególnie  chronić  w  Twojej  okolicy?
       Tak.- 68%
       Nie. – 30%
11.  Twoim  zdaniem, jakie  działania  należałoby  zrealizować  w  celu  poprawy  stanu  środowiska
 w  Twojej  miejscowości?
       Edukacja ekologiczna.- 42%
       Systemowe rozwiązanie problemu odpadów.- 34%
       Budowa obwodnic drogowych.- 8%
       Budowa tras rowerowych.-18%
       Tworzenie terenów rekreacyjno-sportowych.14%
       Tworzenie terenów zieleni urządzonej  (parków, zieleńców, skwerów, ogrodów itp.).-46%
12.  Twoim  zdaniem, w  jakim  stopniu  masz  wpływ  na  poprawę  stanu  środowiska?
       W bardzo dużym.- 6%
       W znaczącym.- 42%
       W niewielkim.- 46%
       W żadnym. 6%
13.  Czy  wyłączasz  z  prądu  nieużywane  urządzenia  elektroniczne?  
       Tak.-70%  
       Nie. -16%
       Nie pamiętam o tym.- 10%
       Nie wiem, że to ma sens.-2%
14. Czy  wybierasz  produkty  recyklingu (wykonane w 100% papier toaletowy, ręczniki papierowe itp.)?
       Tak.-30%
       Rzadko.-54%
       Nie.- 14%
15.  Co,  Twoim  zdaniem,  powinniśmy  zrobić  w  zakresie  ochrony  środowiska w  naszej  szkole?
       Organizować więcej akcji mających na celu ochronę środowiska.- 50%
       Organizować więcej akcji, w których zbieramy odpady?- 26%
       Segregować odpady.- 50%
       Korzystać z ekologicznych środków transportu, np. roweru.- 6%
       Promować zdrowy tryb życia (sport, odżywianie).-18%
       Inne:-0% …………………………………………………….
16.  Co  Ty  robisz  dla  ochrony  środowiska?
       Segreguję śmieci.- 64%
       Biorę udział w akcjach ochrony środowiska.-20%
       Biorę udział w konkursach o tematyce proekologicznej.-18%
       Korzystam z ekologicznych środków transportu (roweru).-22%
       Promuję ochronę środowiska (np. gazetka, referaty). -14%
17.  Czy  znasz, jakie  organizacje  pozarządowe  zajmują  się  problematyką  ochrony  środowiska?
       Tak. – 64%
       Nie. – 34%



Ankieta została przeprowadzona spośród uczniów Gimnazjum w Opatowie. Ankietowanych było 50. Pytania 3., 7., 11., 15., były pytaniami wielokrotnego wyboru.

                                                                                                                                        Monika Ceglarz
                                                                                                                       
                                                                                                   Paulina Bednarek


        
   Ankieta  dla  rodziców: Ochrona  środowiska  w  życiu  codziennym 
1.      Jak  oceniasz  swoją  wiedzę  w  zakresie  ochrony  środowiska?
       Jestem poinformowana/y. 80%
       Nie jestem poinformowana/y. 20%
2.      Zaznacz  maksymalnie  do  5  źródeł, z   których  dowiadujesz  się  informacji  o  ochronie  środowiska?   
       Szkoła. 14%  
       Dom.   56%
       Prasa. 58%
       Radio. 44%
       Telewizja. 75%
       Internet. 85%
       Od znajomych. 25%
       Od rodziny. 10%
       Biblioteka. 5%
       Kampanie informacyjne. 5%
3.      Czy  zadowala  Cię  stan  środowiska  w  Twojej  miejscowości?
                              Zdecydowanie  nie. 20%
    Umiarkowanie nie. 10%
    Umiarkowanie tak. 60%
    Zdecydowanie  tak. 10%
4.      Czy  w  Twojej  miejscowości  widać  gospodarkę  odpadami (segregację, informację)? 
       Tak. 75%    
       Nie. 5%  
       Nie wiem. 20%
5.      Czy  segregujesz   swoje   domowe  odpady?   
       Tak.  90%
       Nie.  10%
6.      Jakie  rodzaje  odpadów  segregujesz  w  domu?
       Papier. 20%
       Tworzywa  sztuczne. 55%
       Szkło. 65%
       Odpady niebezpieczne (baterie, przeterminowane leki itp.) 15%
       Inne: 20% ………………………………………………………………………………………
7.      Czy  uważasz, że  zbiórka  selektywna  powinna  być  obowiązkowa?    
       Tak. 55%
       Nie.  25%
       Nie wiem. 20%
8.      Czy  zwracasz  uwagę  w  sklepie, aby  nie  zabierać  nadmiernej  ilości  opakowań?  
       Tak.  70%
       Nie.   20%
       Nie interesuje mnie to.  10%
9.      Czy  znasz  obszary  lub  obiekty  o  dużych  wartościach  przyrodniczych, które  należy  szczególnie  chronić  w  Twojej  okolicy?
       Tak. 55%
       Nie. 45%

10.  Twoim  zdaniem, jakie  działania  należałoby  zrealizować  w  celu  poprawy  stanu  środowiska
 w  Twojej  miejscowości?
       Edukacja ekologiczna. 15%
       Systemowe rozwiązanie problemu odpadów. 20%
       Budowa obwodnic drogowych. 5%
       Budowa tras rowerowych. 30%
       Tworzenie terenów rekreacyjno-sportowych. 15%
       Tworzenie terenów zieleni urządzonej  (parków, zieleńców, skwerów, ogrodów itp.). 15%
11.  Twoim  zdaniem, w  jakim  stopniu  masz  wpływ  na  poprawę  stanu  środowiska?
       W bardzo dużym. 15%
       W znaczącym. 35%
       W niewielkim. 30%
       W żadnym. 20%
12.  Czy  wyłączasz  z  prądu  nieużywane  urządzenia  elektroniczne?  
       Tak.  60%
       Nie.  0%
       Nie pamiętam o tym. 30%
       Nie wiem, że to ma sens. 10%
13.   Czy  wybierasz  produkty  recyklingu (wykonane w 100% papier toaletowy, ręczniki papierowe itp.)?
       Tak. 30%
       Rzadko. 50%
       Nie. 20%
14.  Co,  Twoim  zdaniem,  jest  największym  problemem  ekologicznym  w  naszej  gminie?
       Urbanizacja. 5%
       Emisja szkodliwych substancji powstałych podczas spalania w domowych piecach. 20%
       Stosowanie nawozów sztucznych i innych środków chemicznych. 10%
       Produkcja opakowań z tworzyw trudnych do ponownego przetworzenia. 10%
       Dzikie wysypiska. 50%
       Zachowania nieekologiczne. 5%
15.  Co,  Twoim  zdaniem,  powinniśmy  zrobić  w  zakresie  ochrony  środowiska w  naszej  gminie?
       Organizować więcej akcji mających na celu ochronę środowiska. 10%
       Organizować więcej akcji, w których zbieramy odpady? 40%
       Segregować odpady. 40%
       Korzystać z ekologicznych środków transportu, np. roweru. 5%
       Promować zdrowy tryb życia (sport, odżywianie). 5%
       Inne:  0%……………………………………………………………………………………….
16.  Co  Ty  robisz  dla  ochrony  środowiska?
       Segreguję śmieci. 30%
       Biorę udział w lokalnych wydarzeniach ochrony środowiska. 20%
       Biorę udział w akcjach o tematyce proekologicznej.0%
       Biorę udział w konsultacjach społecznych dotyczących ochrony środowiska.  15%
       Korzystam z ekologicznych środków transportu (roweru). 25%
        E-learning. 10%
17.  Czy  znasz, jakie  organizacje  pozarządowe  zajmują  się  problematyką  ochrony  środowiska?
       Tak.  60%
       Nie.  40%
                                                                                                                                                         

Ekologicznie, znaczy logicznie  











Wnioski z naszej debaty

1.Zwiększanie reklam akcji związanych z ekologią, np.plakatowanie.
2.Tworzenie klubów dyskusyjnych na portalach społecznościowych.
3.Warsztaty ekologiczne dla uczniów i mieszkańców, gry planszowe.
4.Łączenie akcji zbierania elektrośmieci w szkole z pozyskiwaniem dodatkowych funduszy.
5.Kontynuacja zbierania nakrętek w celu pomocy niepełnosprawnej koleżance.
6.Współpraca z lokalnymi władzami,np. udział we wspólnych akcjach, dofinansowanie szkolnych działań, konkursów itp.
7.Zachęcanie uczniów do pracy w szkolnych organizacjach (LOP,SU).
8.Informowanie uczniów o pracy Urzędu Gminy.
9.Turniej ekologiczny klas trzecich "Ekomat".
10.Zachęcanie mieszkańców do ochrony środowiska, np. happeningi.          

A teraz kilka zdjęć z debaty:)
     
 Zaproszeni goście:




Doświadczenia chemiczne:




Zadania skierowane do naszych gości:




Wspaniała publiczność:


Nieco poezji:




Prezentacja multimedialna:

Pozytywna dawka śmiechu:


Cudowne sekretarki:


Wspólnie odśpiewana piosenka ekologiczna: